Wednesday, December 1, 2010

Jari dan Kanser Prostate

Bercakap tentang kanser, wanita dikaitkan dengan kanser payudara atau pangkal rahim manakala lelaki pula dengan kanser prostat yang dikatakan pembunuh senyap kaum lelaki.

Ia merupakan penyakit yang boleh membunuh kedua tertinggi di kalangan lelaki di Amerika Syarikat. Di Malaysia, ia menduduki tangga keenam dalam carta kanser. Lelaki dikatakan kurang kesedaran dan pengetahuan dalam kesihatan berbanding wanita yang semakin mementingkan kesihatan.

Tahap kesedaran lelaki secara umumnya adalah rendah dan dianggarkan kurang satu peratus lelaki tempatan bersedia menjalani pemeriksaan kesihatan.

Berikut adalah faktor-faktor risiko di luar kawalan:

Umur. Kanser prostat jarang berlaku kepada lelaki di bawah umur 50 tahun. Walau bagaimanapun, kanser tersebut meningkat secara dramatik selepas peringkat umur itu.
Bangsa. Lelaki Afrika-Amerika lebih cenderung kepada risiko penyakit itu.
Genetik. Risiko mendapat penyakit ini adalah tinggi jika salah seorang ahli keluarga lelaki anda pernah dan menghidap penyakit ini.

Menurut kajian di British Jurnal Kanser, lelaki yang mempunyai jari telunjuk atau index finger yang lebih panjang dari jari manis atau ring finger susah untuk mendapat kanser prostate ini. Pengkaji telah memerhatikan sebanyak 1500 tangan pesakit yang mempunyai kanser prostate dan 3000 tangan orang yang normal. panjang jari dipercayai berkait dengan tahap hormon sex di dalam perut ibu semasa mengandung dan merembes hormone testosterone yang mengakibatkan jari telunjuk menjadi panjang dan dapat menghalang kanser prostate. Sumber

Bersenam sekurang-kurangnya 30 minit sehari dapat mengurangkan risiko kanser.
Kurang bersenam akan menyebabkan pengaliran darah menjadi kurang lancar. Ini memberikan kesan yang memudaratkan prostat. Anda digalakkan bersenam mengikut jadual yang ditetapkan - kata-kata kunci di sini adalah bersenam secara konsisten dan bersesuaian dengan tahap kesihatan dan umur anda.

Sumber

1 comment: